Yüz Felci

Yüz felci, yüzdeki mimik kaslarını uyaran yüz sinirinin kendisinin yada dallarının fonksiyonunu kaybetmesi sonucu yüz mimik kaslarının hareket ettirilememesine yüz felci denir. Aniden ortaya çıkabileceği gibi zamanla da gelişebilir. Bir çok nedenle ortaya çıkabilen yüz felcinin yaklaşık %60’ında belirli bir sebep saptanamaz. Bell Paralizisi olarak adlandırılan bu grup yüz felcinin çoğunlukla nedeninin virüslere bağlı oluşan sinir iltihabı olduğuna  inanılmaktadır.

Bunun dışında kulak enfeksiyonları, travmaya bağlı sinir yaralanmaları,inme ve  tümörlerde yüz felcine neden olmaktadır.

Yüz Felci Belirtileri
Yüz felcinin nedene bağlı olarak görülen çok farklı belirtileri vardır. Bunlardan bir kısmı şunlardır;

• Tek taraflı yüz felci
• Etkilenen tarafta göz kırpma ve alın kırıştırma kontrolünün kaybı
• Göz yaşında azalma
• Ağız köşesinde sarkma
• Kaslarda seğirme gibi istemsiz hareketler
• Tat duyusunda azalma yada değişiklik
• Konuşma ve yutma bozukluğu
• Kulak ağrısı
• Baş ağrısı, baş dönmesi, denge bozukluğu

Yüz felci geçiren bir hastanın, kulak kemiğinin içinden seyreden yüz sinirini etkileyebilecek bir kulak hastalığı bulunmadığından emin olunması için bir KBB Hastalıkları uzmanının muayenesi gerekir. Bazı hastaların ayrıca Nöroloji uzmanı tarafından da muayene edilmesi gereklidir.

Kendiliğinden düzelme ihtimali olmasına karşın bazı hastalarda tam iyileşmemenin olmaması ya da iyileşmenin sekelli olması nedeni ile yüz felcinin mutlaka tedavi edilmesi gerekir. Tedavi kişinin genel durumu hastalığın gelişme biçimi, nedeni ve şiddetine göre farklılıklar gösterir. Her hasta için standart bir tedavi yoktur.
Tedavi alternatifleri içerisinde ilaçlar  çoğunlukla öncelik tercihtir. Burada en sık kortikosteroidler tercih edilir. Bunun yanında antiviral ajanlar vitaminler ve sebebe göre farklı ilaçlarda önerilmektedir.

Belli hastalarda belli bir süreye rağmen beklenen iyileşme olmaması, orta kulak iltihaplarına bağlı gelişen yüz felci durunda tümör yada travmaya bağlı gelişen durumlarda tedavi yöntemi olarak cerrahi yöntemler tercih edilmektedir. Özellikle kalıcı hasar gelişmemesi açısından bazı durumlarda acil cerrahi gerekebilir.

Travma gibi sebeplerle Sinir hasarına bağlı felçlerde  acilen yapılan sinir tamiri işlemlerinde 6-12 ay içinde düzelme gösterirler. Onarılmayan ciddi sinir hasarlarında iyileşme ya hiç olmaz yada sekelli olarak iyileşir.