Ses Teli Felci

Ses teli felci, gırtlak kaslarını hareket ettiren bir ya da birkaç sinirin zayıf çalışması ve ya hiç çalışmaması sonucu meydana gelir. Ses telleri hareket edemez ya da normale dönemez. Ses telleri, ya tam kapanamaz ya da hiç kapanamaz. Nadir olarak, ses tellerinin açılmadığı da görülmektedir. Bu durumda, solunumu sıkıntısı da oluşur.

Nedenleri
Birçok farklı neden ses teli felcine neden olabilir. Bunlar içerisinde en sık görüleni virüslerin neden olduğu sinir iltihaplarıdır. Ayrıca grip, üst solunum yolu enfeksiyonu esnasında görülebilen larenjit atağında da görülebilir. Diğer sebepler ise cerrahi işlemler esnasında (tiroid cerrahisi, göğüs cerrahisi kalp cerrahisi esnasında)olan sinir yaralanmaları, kalp sorunları, boyun ve göğüs travmaları ve e nadiren beyin hasarlarıdır.

Belirtiler
• Ses kısıklığı, seste boğukluk yada çatallanma, ses çıkarmada zorlanma,
• Solunum zorluğu, nefes almada zorluk, çabuk yorulma,
• Yiyecek ve içeceklerin yutma sırasında nefes borusuna kaçması ve öksürme

Ayrıntılı bir hikaye ile tanı aşaması başlar. En önemli araç endoskopik  olarak yapılan larinks muayenesidir. Bu muayenede ses tellerinin hareketleri değerlendirilir. Hangi ses telinde problem olduğu saptanır. Bazen iki ses telinde de problem olabilir. Bunun dışında stroboskopik muayene, gırtlak elektromiyografisi, kan tetkikleri, röntgen, bilgisayarlı tomografi, manyetik rezonans incelemelerle tanı ve olası nedenler araştırılmaktadır.

Tedavi hastalığın nedenine göre değişkenlik göstermektedir. Felç durumu tek taraflı mı yoksa iki taraflı mı, ne kadar süredir olduğu, belirtilerin şiddetine göre tedavi seçeneği değişmektedir. Bu koşullara göre tedavi seçenekleri medikal tedavi, ses terapisi ve cerrahi tedavi seçenekleri bulunmaktadır.