Dış Kulak Yolu Hastalıkları

Dış Kulak yolu 4-5 cm uzunluğunda derinde kulak zarı ile kapalı “S” şeklinde bir kanaldır.  1/3 dış kısmı kıkırdak, 2/3 iç kısmı kemik yapıdadır. Kıkırdak serüminöz bezler vrdır ve bu bezlerden salgılanan serümenin dış kulak yolunu koruyucu görevi vardır. Kemik kısımda ise bez yoktur, burada cilt direkt kemik üzerine oturur.

Kulak kepçesi erizipeli; kulak kepçesi derisinin kızarıklık ve şişliği ile giden bir hastalıktır. Mikrobik bir hastalıktır.

Tedavisi:
Topikal ve sistemik antibiyotik kullanılması
Ağrı kesivi kullanılması
Sıcak kompres tatbiki

Kulak kepçesi perikondriti; Kulak kıkırdağının kılıfının şişlik, kızarıklık ve ağrısı ile giden bir hastalıktır. Kulak travması veya kulak tahrişi sonucu ciltteki çiziklerden enfeksiyon yayılır.

Tedavi:
Topikal ve sistemik antibiyotik kullanılması
Ağrı kesivi kullanılması
Sıcak kompres tatbiki

Dış kulak yolu egzeması; Şiddetli kaşıntı, pullanma, sulanma, bazen ağrıda yapabilen bir hastalıktır. Allerjik kişilerde daha sık görülür. Kişinin duyarlı olduğu gıdalar, kozmetik ürünler şampuan gibi maddeler tetikleyici olabilir. Streste önemli bir etken faktördür.

Tedavi:
Stres ve diğer tetikleyici maddelerden uzak durmak
Topikal steroidli pomatlar

Kulak Kiri (Buşon); Buşon dış kulak yolundaki serüminöz bezlerden salgılanan, kulak için çok önemli bir yapıdır. Kulak kanalının dışına doğru kulağın kendini temizleme özelliği sayesinde taşınarak atılır. Yağlı ciltlilerde, kolesterolden zengin beslenenlerde serümen daha çok üretilir. Çeşitli nedenlerle serümen kanalda birikirse kulakta tıkanıklığa neden olur. Tıkanıklık, dolgu, ağrı ve işitme azlığına neden olabilir.

Tedavisi; Kulak Burun Boğaz doktoru tarafından buşonun temizlenmesidir.

Dış Kulak Yolunda Yabancı Cisim; Dış kulak yoluna giren canlı veya cansız yabancı cisimler olabilir. Canlı olanlar zeytinyağı ya da alkol kulak yoluna doldurularak öldürülmelidir

Tedavisi; Kulak Burun Boğaz uzmanı tarafından yabancı cisim kulak yoluna ve kulak zarına zarar vermeden mikroskop altında çıkarılmalıdır. Çocuklar da sedasyon yada anestezi kullanılabilir..

Dış Kulak Yolu Enfeksiyonu (otitis eksterna); Dış kulak yolunun ödemli, akıntılı ve çok şiddetli iltihabıdır. Dış kulak yolunundaki serümenin sürekli temizlenerek yok edilmesi, sürekli kaşıma, havuzda su kaçırılması, yabancı cisim sokarak kanal cildini tahriş edilmesi sık oluşma nedenlerindendir.  Genellikle bakteri veya mantarlar ile oluşur. Dış kulak yolun da şiddetli ağrı olur. Bu ağrı bazen çeneye ve boyuna yayılabilir. Bunun dışında akıntı, kaşıntı, yüksek ateş, duyma azlığı kulak yolu enfeksiyonunun belirtileridir. Yaz aylarında çok sık görülmektedir. Özellikle şeker hastalığı yada bağışıklığı düşük olan insanlarda hayatı tehdit edebilen durumlara neden olabilmektedir.

Tedavisi;
  • Dış kulak kanalının temizliği (KBB doktoru tarafından gerekirse her gün yapılmalıdır),
  • Anitbiyotikli, steroidli ve özel hazırlanmış damlalar,
  • Ağızdan antibiyotik kullanımı,
  • Ağrı kesici  kullanımı,
  • Sıcak kompres uygulanması,
  • Dış kulak yolu ödemli ise mkroskop altında pansuman ile kanala ödem giderici ilaç emdirilmiş fitiller konularak ilaç tatbiki sağlanmalıdır.
Mantar enfeksiyonlarında kulakta şiddetli kaşıntı ön plandadır. Ayrıca, ıslaklık hissi, akıntı ve işitme azlığı da görülür. Sık sık tekrarlama eğilimindedir.  Kulak kanalının çok iyi temizlenerek tedavi yapılması gerekir. Çoğunlukla lokal antifungal tedavi yeterlidir. Tedavi sonrası tekrarlamasını önlemek için düzenli kontrol yapılmalıdır.

Kulakta zona hastalığı (rumsey hunt sendromu); Kulak kepçesinde, kanalda ve kulak zarında su çiçeğinde görülen döküntüler ve şiddetli ağrı görülür. Etken virüsün sinirleri tutması ile işitme kaybı, baş dönmesi ve yüz felci gelişebilir. Ciddi klinik tablolara neden olabilir.

Tedavi: Semptomların çeşidine göre düzenlenir.
  • Antiviral ajanlar
  • Kortikosteroid
  • Ağrı kesici
  • Topikal pansuman

Dış Kulak yolu Furonkülü; Kulak yolu girişindeki kıl köklerinin enfeksiyonudur. Kılların yolunması, sık temizlik yapma veya kaşıma ile oluşur. Dış kulak girişinde şişlik, kızarıklık ve şiddetli ağrıya neden olur.

Tedavisi;
o Lokal ve ağızdan antibiyotik kullanımı,
o Ağrı kesici kullanımı,
o Sıcak kompres uygulanması,
o Apse olgunlaşınca cerrahi olarak drene edilmesi.

Dış Kulak Yolu Ekzositozu; Kanalın kemik bölümünde görülen, üzeri deri ile örtülü kemik çıkıntılardır. Çoğunlukla her iki kulakta olur. Çok sık duş alanlarda, soğuk suda yüzen kişilerde ve dalgıçlarda görülür. Zamanla büyüyerek kanalın tıkanmasına ve işitme kaybına neden olur. Ayrıca kanal daraldığı zaman kulak kirinin daha sık oluşmasına neden olmaktadır.

Tedavisi; Genelde takip edilir. Ancak büyük boyutlara ulaşıp kanalı tıkamaya başladığında bunların cerrahi olarak çıkarılması gerekir