Tonsillektomi (Bademcik Ameliyatı)

Bademcik ameliyatı – Tonsillektomi
Bademcikler boğazımızın girişinde iki tarafta bulunan, mikroplara karşı vücudumuzu koruyan organlardır.

Bademcik iltihabı (tonsillit) nedir?
Bademcikler mikroplarla karşılaşması sonucu iltihaplanır ve şişer. Bademcik iltihabına en sık virüsler neden olur, bunlar çoğunlukla kendiliğinden düzelir. Bakteri nedenli bademcik iltihabının en sık nedeni ise streptokok cinsi bakterilerdir. Bunlar daha ciddi enfeksiyonlara neden olur. Bu durumda antibiyotik tedavisi gerekir.
Bademciklerin yıl içerisinde sık sık iltihaplanmasına kronik tonsillit denir. Bunun bir nedeni de bademciklerin içine yerleşmiş olan zararlı mikroplardır. Bu mikroplar kişinin direnci düştüğünde, hafif üşütme, soğuk su içme ya da dondurma yeme gibi durumlarda hemen bademciklerin iltihaplanmasına neden olur. Böyle durumlarda bademcikler artık vücudu savunma görevi yapamadığı gibi içinde barındırdığı mikroplar nedeni ile vücuda zarar verir duruma gelmiştir. Bu durumda bademciklerin çıkarılması gerekmektedir. Bu işleme tonsillektomi denir.

Kronik bademcik (Tonsillit) iltihabının tedavisi: Ameliyat ne zaman gereklidir?
Şu durumların varlığında bademciklerin alınması gereklidir;
  • Sık tekrarlayan bademcik ve boğaz iltihaplanması,
  • Özellikle uykuda olmak üzere solunumu engelleyecek derecede bademciklerin büyümüş olması
  • Bademciklerin yutma güçlüğüne ve dolayısıyla beslenme problemlerine neden olması
  • Bademcik iltihabının orta kulak iltihabı, sinüzit gibi komplikasyonlara neden olması
Bademcik Ameliyatı (Tonsillektomi) Nasıl Yapılır?
Bademcik ameliyatı her zaman genel anestezi altında yapılmaktadır. Cerrahi 20-30 dakika sürer. Klasik soğuk bıçak yöntemi dediğimiz tekniklerle yapılan ameliyatlarda kanama ve ağrı riski yüksek olduğu için, günümüzde Thermal Welding  gibi son teknoloji cihazların kullanıma girmesi ile bademcik ameliyatlarında neredeyse hiç kanama olmamakta, ameliyat sonrası ağrı çok az görülebilmektedir. Hastaların iyileşmesi daha hızlı olur ve normal diyete daha hızlı geçerler. Bu nedenle Thermal Welding tekniğine ‘Kansız Tonsillektomi’ ameliyatıda denmektedir.

Bademcik Ameliyatı Sonrası Komplikasyonlar
En sık görülen komplikasyon kanamadır. Çoğunlukla ilk 24 saat içerisinde görülür. Diğer sık görülen dönemse ameliyat yerinde oluşan beyaz iyileşme dokusunun dökülmeye başladığı 5-7 günlük dönemdir. Bu nedenle ameliyat sonrası ilk on gün önemlidir. Bu dönemde doktorunuzun tavsiyelerinize mutlaka uymanız gerekmektedir.

Bademcik ameliyatı sonrası görülen diğer komplikasyonlar ise dil, küçük dil gibi komşu yapıların zarar görmesi, işlem esnasında dişlerdin zarar görmesi, çene eklem travması, boyun omurlarında travma gibi çok nadir komplikasyonlar görülebilir.

Bademcik Ameliyatı Sonrası Dönem

İyileşme
Bademciklerin çıkarıldığı bölge açık yara olarak kalmaktadır. Bu nedenle yutkunma ya da beslenme esnasında boğaz ağrısı ve kulağa vuran ağrı olabilir. Bademciklerin bulunduğu bölgede beyaz-sarı renkte bir görüntü oluşur. Bir çok hasta bu görüntünün enfeksiyon olduğu düşüncesi ile panik olur. Aslında bu görüntü sağlıklı bir iyileşmenin bulgusudur ve ameliyattan sonra 2 hafta içinde bu beyaz örtü gider ve yerine pembe bir görünüm gelir.

Ağrı
Yetişkin hastalarda ameliyat sonrasında 7-10 gün özellikle yutkunma esnasında bir miktar ağrı olması doğaldır. Çocuklarda ağrı 3-4 gün sürer ve daha azdır. Ağrı şiddeti kişiden kişiye farklılık gösterebilmekle beraber basit ağrı kesiciler ile giderilebilir.

Beslenme
İlk hafta genellikle sıvı, ılık ve yumuşak gıdalar tüketmek gerekir. Özellikle yara yerindeki beyaz iyileşme membranları düşene kadar kesinlikle katı gıdalar tüketilmemesi gerekir.

Konuşma
Bademcik ameliyatı sonrası konuşmanın genizden gelmesi normaldir. 2 hafta içinde bu durum düzelir. Nadiren ses tonunda kalıcı olarak hafif bir değişiklik olabilmektedir.