Geniz eti Hastalıkları

Geniz eti – Adenoid hipertrofisi
Geniz eti (adenoid), burun boşluğunun en arkasında boğazın başlangıç kısmında yerleşmiş olan doğal dokulardır. Görevi, burun yolu ile giren mikropların yakalanmasını sağlamak ve ürettiği antikorlar ile ağız burun boşluğunun enfeksiyonlara karşı korunmasını sağlamaktır. Bu görevi tek başına yapmayıp, bu görevi üstlenen bir yapının parçasıdır.

Normalde doğan her insanda geniz eti bulur. İki üç yaşına doğru büyümeye başlar.Beş yaş civarında en büyük boyutlarına ulaşan geniz eti dokuz yaşından itibaren küçülür ve genellikle onbeş yaşından sonra kaybolur.

Geniz etinin sık sık iltihaplanması ve ya olması gerekenden daha fazla büyüyerek hava yolunun tıkanmasına sebep olması bir takım belirtilere neden olmaktadır. Sık görülen belirtilerin bir kısmı şunlardır;

• Emme, yemek yeme yada uyku esnasında burundan nefes almada güçlük olması. Sürekli ağızdan nefes alıp verme,
• Burundan konuşma, nefes alırkan hırıltılı ses çıkması
• Uykuda horlama bazen kısa süreli nefes durması
• İştahsızlık, büyüme ve gelişme geriliği

Geniz eti enfeksiyonunun tedavisinde ilk tercih her zaman ilaç tedavisidir. Çoğunlukla antibiyoti tedavisine yanıt alınır. Geniz eti büyüklüğü durumlarında bir süre çocuk takip edilir. Çünkü zamanla geniz eti küçülebilir ve belirtilerde düzelebilir. Ancak sürekli nefes alma güçlüğü, uykuda horlama nefes durması, sık tekrarlayayn orta kulak hastalıkları, büyüme gelişme geriliği ve konuşma problemlerinin olması durumunda geniz etinin ameliyatla çıkarılması gerekmektedir.