Alerjik Rinit (Alerjik Nezle)

Alerjik rinit daha çok çocuklarda ve gençlerde görülen kronik bir sorundur. Kalıtsal özelliği olup aile bireylerinde alerjik rahatsızlığı olan kişilerde daha sık görülür. Bu kişiler duyarlı oldukları maddeler ile temas ettiklerinde şikayetleri ortaya çıkmaktadır. En sık olarak polen, ev tozu akarları, mantarlar, besinler, hayvan tüyleri gibi patojenlere hassasiyet vardır.

Alerjik rinit belirtileri
Hapşırma, kaşıntı, burun akıntısı, burun tıkanıklığı, gözlerde kaşıntı kızarıklık ve sulanma sık görülen belirtilerdir. Özellikle polen gibi bitkisel maddelere karşı oluşan alerjik belirtiler daha çok ilkbahar ve sonbaharda görülürken diğer alerjenlere karşı oluşan belirtiler yıl boyu görülmektedir.

Alerji tanısı için ayrıntılı hikaye alınması en önemli basamaktır. Özellikle aile bireylerinde bu rahatsızlığın varlığı iyi araştırılmalıdır. Tanının diğer aşamalarında ayrıntılı bir muayene ve alerji testleri yapılmalıdır.

Alerjik rinitin tedavisindeki en önemli basamak alerjiye neden olan maddelerden korunmaktır. Alerji testleri bu aşamada bize hastanın duyarlı olduğu maddelerin tespitinde fayda sağlar.

Korunma tedbirleri şunlardır;

Polenler :
İlkbahar ve sonbahar dönemlerinde mümkün oldukça ağaç ve bitkilerin bulunduğu ortamlardan uzak durulmalı, özellikle rüzgarlı havalarda ve sabah saatlerinde pencereler açılmamalı, evlerde hava temizleyiciler ve elektrik süpürgeleri tercih edilmeli

Mantarlar :
Evde bitki bulundurulmamalı, küflenen gıdalar atılmalı ve ev temizliğinde mantarlara karşı etkili dezenfektanlar tercih edilmelidir.

Ev tozu akarları :
•  Evde yünlü eşyalar, halılar peluş oyuncaklar bulundurulmamalı. Yatak, çarşaf ve yastık kılıfları mutlaka her hafta temizlenmeli. Buralarda alerjik olmayan kılıflar tercih edilmeli. Evin nem oranı %50 nin altında olmalı.

Hayvan tüyleri :
• Mümkünse evde evcil hayvan beslemeyin, varsa yatak odasına girmesine izin vermeyin en az haftada bir kez hayvanların temizlenmesini sağlayın.

İlaç tedavileri: hastalık belirtilerininşiddetli ve uzun süreli olması durumunda ilaç tedavisine ihtiyaç duyulur. Tuzlu su ile burun lavajı, Kortizonlu burun spreyleri, anti-histaminikler, tedavileri kullanılır.

Aşı tedavisi(İmmunoterapi): Son dönemlerde çok etrcih edilen ve geliştirilen aşı tedavisi yöntemleri ile bu hastalıktan tamamen kurtulma imkanı olmaktadır