İşitme Kaybı

Kişinin  işitme yeteneğinin azalması yada hiç olmaması, duyduğunu anlamakta zorlanması,  kulakta çınlama veya uğultu gibi seslerin duyulması işitme kaybı olarak tanımlanmaktadır.

Üç tip işitme kaybı karşımıza çıkar. Bunlar iletim tipi işitme kaybı, sensörinöral tip işitme kaybı ve karma tip işitme kaybıdır.

İşitme Kaybı Belirtileri
• Seslerin duyulmasında güçlük çekme
• Duyduğunu algılama ve anlamada zorlanma
• Karşıdaki kişiyi duymada zorlanma ve yüksek sesle konuşmasını isteme
• İşitme cihazı kullanıyorsa cihazın seslerini yükseltme isteği
• Kalabalık ve gürültü ortamlarda bulunma isteğinin azalması
• İnsanlar arasında konuşmaktan kaçınma
• Kulakta çınlama, vızıldama gibi seslerin olması

İşitme kaybı doğuştan olabileceği,  çeşitli nedenlerle sonradan da ortaya çıkabilir. Ayrıca yaşlanma ile birlikte çok yaygın olarak işitme kaybı gelişebilir. 65 yaş üzerindeki her iki kişiden birinde yaşa bağlı işitme kaybı görülmektedir.

İşitme Kaybı Nedenleri
İşitme kaybını, doğuştan olan ve sonradan gelişen işitme kaybı olarak ikiye ayırabiliriz. Doğuştan olan işitme kayıpları da kendi içinde genetik kökenli ve genetik olmayan olmak üzere ikiye ayrılabilir.

Genetik olmayan işitme kaybı nedenleri arasında erken (prematüre) doğum, düşük doğum ağırlığı, anne karnında geçirilen enfeksiyonlar dış kulak kanalının gelişmemesi sayılabilirken genetik kökenli işitme kayıplarına, usher sendromu, down sendromu örnek verilebilir.

Sonradan gelişen işitme kaybı ise kulak enfeksiyonları, travma, ilaçlara bağlı işitme kaybı, gürültüye bağlı işitme kayıpları, yaşlanmaya bağlı işitme kayıpları, diabet gibi sistemik hastalıklara bağlı işitme kayıpları örnek olarak verilebilir. İşitme kaybına neden olan pek çok hastalık bulunmaktadır.

İşitme Kaybı Tanısı
İşitme kaybı şikayeti olan kişi öncelikle Kulak Burun Boğaz Doktoruna müracat etmelidir. Yapılan ayrıntılı hikaye alınması ve fizik muayenesi sonrası işitme testleri ile işitme kaybı saptanabilmektedir.

İşitme Kaybı Tedavisi
Tedavi bazen sebebe göre planlanırken bazen de sonuç odaklı tedavi planlanmaktadır. Bu kapsamda tedavi seçenekleri medikal tedavi ve cerrahi tedaviler uygulanmaktadır. Tedavisi mümkün olmayan durumlarda ise rehabilitatif uygulamaların ( İşitme cihazı, biyonik kulak, orta kulak implantları) yapılması gerekmektedir.

Ani İşitme Kaybı
Çok önemli bir işitme kaybı nedenidir ve KBB’nin en acil hastalıklarından birisidir. Ani işitme kaybı, bir iki gün içinde, işitmenin hızla kaybedilmesidir. Toplumda çok sık görülen bu rahatsızlık  30-60 yaşları arasında sık görülür.  Hızlı gelişen bu hastalıkta sesler giderek daha zor anlaşılır veya derinden geliyormuş gibi hissedilebilir. Çoğunlukla tek kulakta görülür. Bazen işitme kaybı belli belirsiz olurken bazen  o kulakta İşitme tamamen kaybolabilir. İşitme kaybı ile birlikte genellikle uğultu veya çınlamada (tinnitus) vardır. Ayrıca baş dönmesi ve denge bozukluğu görülebilir.

Ani İşitme Kaybı nedenleri
Ani işitme kaybı iç kulağın işitme ile ilgili organı olan kokleada (salyangoz) veya seslerin beyine aktarılmasını sağlayan işitme sinirinde hasar oluşmasına bağlıdır. Bu hasarın nedeni enfeksiyonlar, dolaşım bozuklukları,  toksinler, ilaçlar, metabolik bozukluklar,  travma, Meniere hastalığı, tümörler,  nörolojik hastalıklar, bağışıklık sistemi bozuklukları olabilir.  Bazende sebep bulunamaz.

Nasıl tanı koyulur ?
Hastanın ayrıntılı hikayesi, genel bir KBB muayenesi ve işitme testleri ile bu hastalığın tanısı koyulur. Ek olarak kan testleri ve beyin  manyetik rezonans (MR) incelemesi gibi görüntüleme yöntemleri ile olası nedenler araştırılır.

Ani işitme kaybı Tedavisi
Hastaların bir kısmında işitme kaybı tamamen veya kısmi olarak düzelir. Ancak bu durum şansa bırakılmamalı ve ani işitme kaybı gelişmesi durumunda çok hızlı bir şekilde Kulak Burun Bpğaz Doktoruna müracat edilmelidir. Çünkü tedavide başarının en önemli faktörlerinden biri tedaviye olabildiğince hızlı başlanmasıdır. Saatlerin dakikaların önemli olduğu bu hastalıkta uygun tedavi uygun zamanda uygulanmazsa kalıcı sağırlıklar gelişebilmektedir.

Tedavi gereken hastalarda uygulanan çok çeşitli tedavi yöntemleri vardır. En sık uygulanan tedaviler şunlardır;

• Sistemik steroid tedavisi
• Kulak içi (Transtimpanik) steroid tedavisi
• Antiviraller (asiklovir, valasklovir)
• Hiperbarik oksijen terapisi
• Damar genişletici (Vazodilatatörler) ajanlar (histamin, verapamil, papaverin)
• Vitaminler (B1, B3, B6, B12, E)
• Diüretikler (mannitol)
• Antibiyotikler
• Ginkgo biloba
• Stellat ganglion blokajı
• Yaşam değişiklikleri (kafeini azaltmak, sigarayı bırakmak).

Tedaviye cevap vermeyen, kalıcı hale gelen işitme kaybında işitmeyi sağlamak için rehabilitatif yöntemler uygulanmaktadır.