Sinüzit

Sinüzit Nedir?

Yüzümüzde burun, şakaklar, göz çevresi ve alında içi hava dolu boşluklar vardır. Bu boşluklara sinüs boşlukları denir. Bu hava boşlukları kanallar vasıtası ile burun boşluğuna açılır. Sinüs ve kanalları örten mukoza salgıladığı salgılar ile solunum havasının nemlendirilmesini ve ısıtılmasını sağlayarak çok önemli bir görev üstlenir. Bu mukozanın enfeksiyonuna sinüzit denir. Hastalığın oluş biçimi ve süresine göre sinüzit Akut ve kronik sinüzit olarak ikiye ayrılır. Sinüzit belirtileri 2-4 haftadan daha kısa sürüyorsa akut sinüzit, 3 aydan daha uzun sürüyor ve sık sık tekrarlıyorsa kronik sinüzit olarak isimlendirilir.

Sinüzitin Nedenleri Nelerdir?
Sinüzit sıklıkla nezle grip gibi bir üst solunum yolu enfeksiyonunu takiben ortaya çıkar. Bu enfeksiyonlar dar olan sinüz kanallarının tıkanmasına neden olarak sinüslerin normal çalışmasına engel olur. Bunun sonucunda da sinüzit gelişir.  Bunun dışında alerji, kanalların tıkanmasına neden bulun burun kemiği eğriliği, burun eti büyümesi, sigaraya maruziyet, soğuk ve kirli hav , geçirilmiş cerrahi işlem ve yabancı cisim gibi nedenlerle sinüzit gelişebilir

Sinüzitin Belirtileri Nelerdir?
Sinüzitin belirtileri hastalığın şiddeti, süresi ve yaş gruplarına göre farklılık gösterse de en sık görülen sinüzit belirtileri şunlardır;

• Baş ağrısı en sık görülen belirtidir. Alında yüzde gözlerde olabilir. Öksürmek ya da ağır kaldırmakla bu ağrı artabilir. Yüzde basınç hissi olabilir.
• Burun tıkanıklığı ve renkli burun akıntısı. Akıntı özellikle sarı yeşil renkte görülür.
• Geniz akıntısı ve öksürük
• Koku alma problemi
• Kötü ağız kokusu
• Ateş, halsizlik, yorgunluk
• Özellikle küçük çocuklarda bulantı, kusma

Tanısı Nasıl Konulur?
Akut sinüzit genellikle ayrıntılı bir hikaye alınması ve sonrasında burun içinin endoskop ile incelenmesi ile konur.  Nadiren bir röntgen filmi gerekebilir.
Kronik sinüzitte biraz daha ayrıntılı değerlendirmek ve özellikle yüz bölgesinin Bilgisayarla Tomografik incelemesi gereklidir.

Akut Sinüzit Tedavisi
Akut sinüzit etkeni çoğunlukla viral etkenlerdi ve tedavide öncelikle semptomatik yöntemler denenir. Burun lavajı, ödem giderici yöntemler gibi. Özellikle 5 günden fazla süren koyu yeşil akıntı ve diğer semptomların olması durumunda bakteriyel kökenli olduğu düşünülerek antibiyotik tedavisi başlanabilir. Sigaradan uzak durulmalı alerjik durumlarda bununla ilgili tedavi mutlaka uygulanmalıdır.

Kronik Sinüzit Tedavisi
Kronik sinüzitte hastalık belirtileri tedaviye rağmen genellikle 3 aydan uzun sürmektedir. Burada daha uzun süreli ilaç tedavisi uygulanır. Tedaviye rağmen düzelme olmayan hastalarda cerrahi tedavi tercih edilmektedir. Uygulana cerrahi işleme Endoskopik sinüs cerrahisi denir ve tomografi ile belirlenen hastalıklı sinüslere yönelik işlem uygulanır. Bu operasyonda amaç tıkanıklığın açılarak sinüslerin normal havalanmasını ve drenajını sağlamaktır. Başarı oranı yüksek operasyonlardır.