Kolesteatom Cerrahisi

Kolesteatom Cerrahisi & Mastoidektomi
Dış kulak kanalında ve kulak zarının dış kısmında bulunan deri tabakasının orta kulak, iç kulak nadiren beyin içinde bulunmasına ‘Kolesteatom’ denir. Çoğunlukla kronik orta kulak enfessiyonları ile birlikte görülürken nadiren doğuştan da olabilir. Çok ciddi bir problemdir. Çünkü kolesteatom bulunduğu yerde zamanla büyür. Bu büyüme esnasında etrafında ne varsa eritir ve zarar verir. Bu yayılması esnasında sürekli enfeksiyona da sebep olur. Yayılması esnasında etrafındaki yapılardan örneğin yüzümüze giden siniri etkilerse yüz felci gelişir. İç kulak yapılarını etkilerse kalıcı sağırlığa sebep olur. Aynı zamanda baş dönmesi ve denge bozukluklarına neden olabilir. Bunun dışında kolesteatom beyine yayılırsa menenjit, beyin apsesi gibi hayatı tehdit eden ciddi sorunlara neden olmaktadır. Bu nedenle kolesteatomun mutlaka tedavi edilmesi gerekir.

Kolesteatom Belirtileri
Kolesteatomun en önemli belirtisi kötü kokulu kulak akıntısıdır. Bununla birlikte kolesteatomun bulunduğu yer ve yaygınlığına göre işitme kaybı, baş dönmesi, yüz felci, baş ağrısı gibi belirtilere de neden olmaktadır.

Kolesteatomun tek tedavisi ameliyattır ve mutlaka tedavi gerektiren bir hastalıktır. Bu ameliyattaki öncelikli amaç kolesteatomun tamamen temizlenmesi, beraberinde görülen kronik enfeksiyonun yok edilmesidir. Bununla birlikte işitmenin tekrar sağlanabilmesidir.

Kolestetomun temizlenmesi için yapılan ameliyata ‘Mastoidektomi’ ameliyatı denir. Bu ameliyat aynı zamanda kronik orta kulak enfeksiyonlarının tedavisi içinde yapılır. Hastalığın yaygınlığına göre ameliyatın da şekli ve büyüklüğü değişir. Daha sınırlı hastalıklarda ‘Basit Mastoidektomi’ tercih edilirken, yaygın hastalıklarda ‘Radikal Mastoidektomi’ dediğimiz geniş kapsamlı cerrahiler uygulanır.

Mastoidektomi Ameliyatının Riskleri Nelerdir?
Mastoidektomi ameliyatının riskleri kronik orta kulak enfeksiyonu ya da kolesteatomun neden olabileceği komplikasyonlar çok daha azdır. Cerrahın deneyimlerinin çok önemli olduğu risk kontrolünde nadiren görülebilecek riskler arasında yüz felci, işitme kaybı, baş dönmesi ağızda tat kaybı sayılabilir.

Mastoidektomi Sonrası İyileşme Süreci
• Yaklaşık 7 gün kadar istirahat etmek gerekir. Kulak sargısı ikinci ya da üçüncü gün çıkarılır. Kulak arkası birkaç hafta sudan korunmalıdır.  İlk ay haftada bir kulak pansumanı yapılması gerekir. Özellikle radikal mastoidektomi ameliyatı olan hastaların her altı ayda bir mutlaka doktoruna kontrole gitmesi gerekir. Çünkü kolesteatomun tekrarlaması durumunda bunun erken tanısı önemlidir.