Kulak Kireçlenmesi (Otoskleroz)

Halk arasında kulak kireçlenmesi olarak ta bilinen otoskleroz sadece kulakta görülen bir hastalıktır. Bilindiği gibi orta kulak boşluğunda işitmemize katkı sağlayan çekiç örs üzengi olmak üzere üç küçük kemik vardır. Bu kemiklerden üzengi kemiği çevresinde kireçlenme oluşması, bu yapının katılaşması ile oluşan hastalığı otoskleroz denir. Üzengi kemiğinin titreşimini engelleyen bu kireçlenme odağı sesin iç kulağa iletilmesini engeller.
Genetik özelliği olan bu hastalık nesilden nesile geçebilir. Gebelerde hızlı ilerleme gösterebilir. Kesin sebebi henüz bilinmemektedir.

Klinik Belirtiler
Otosklerozun en önemli belirtisi zamanla ilerleme gösteren işitme kaybıdır. Çoğunlukla tek kulakta başlar ama olguların büyük kısmında ilerleyen dönemlerde diğer kulakta da hastalık görülebilir. İşitme kaybının yanında kulakta uğultu çınlama görülebilir. Hastalık ilerlemeye devam ederse ve iç kulağı da etkilerse baş dönmesi de görülebilir.

İştme kaybı ve çınlamaya neden olabilen birçok hastalık olduğu için tanının dikkatli bir şekilde konması gerekir. Kulak muayenesinde kulak zarı normal görünür. İşitme testinde kemikçiklerden kaynaklanan bir işitme kaybı olduğu ve ek odyolojik testlerde kemikçiklerin hareket etmediğinin saptanması ile tanı konur.

Otosklerozun tedavisi ilaç tedavisi ve cerrahi tedavi olarak ikiye ayrılır.  çoğu hastada stapedektomi adı verilen bir operasyondur. Tanı koyulduğunda hafif şiddette bir işitme kaybı varsa bir süre tekrarlayan testler ile hastalığın seyri takip edilir. Bu aşamada uygun hastalarda hastalığın ilerlemesini durdurmak için sodyum florür tedavisi verilir.Ancak hastaların çoğunda Stapedektomi denilen cerrahi işlem uygulanır.
Bu ameliyatta hareketsiz olan üzengi kemiği çıkarılır ve yerine bunun görevini yapacak olan bir protez yerleştirilir. Bu ameliyatın başarısı çok yüksek olup %90 larda bir başarı oranı mevcuttur.

Stapedektomi ameliyatından sonra nelere dikkat etmek gerekir;

• Operasyonu takibeden ilk bir kaç gün baş dönmesi hissedilebilir bu sürede dinlenmel gerekir,.
• Dilin tat alma duyusunda değişiklik azalma ya da değişiklik olabilir.
• Banyo ve duş yaparken kulağın sudan korunması gerekir.
• Yüzme dalma uçak seyahati, ağır spor ıkınma sümkürme gibi faaliyetlerin bir süreliğine yapılmaması gerekir.