Çene Estetiği

Çene Estetiği (Mentoplasti) Nedir?
Çoğunlukla güzel bir profil görünümüne sahip olmak için burun görüntüsünün çok önemli olduğu düşünülür. Bu düşünce genelde doğrudur. Ancak ideal bir profil görüntüsü için burun şekli tek başına yeterle değildir. Burunla uyumlu alın ve çene görünümü de bütünün bir parçası olarak çok önemlidir. Çene ideal profil görünümünün önemli bir parçası olmasına karşın  birçok hasta bunun farkında değildir. Burun estetiği için ameliyat olmayı düşünen hastalarımızla görüşmelerimiz esnasında bilgisayar destekli analiz yaptığımız sırada, çenelerindeki deformasyonların profil üzerindeki olumsuz etkilerini gösterdiğimizde, hastalarımız şaşırmaktadır.

Çenenin estetik problemlerin düzeltilmesi profili oluşturan yapıla arasında uyumu sağlayacaktır. Örneğin çenenin geride olması, burnun olduğundan daha büyük ve belirgin görünmesini sağlar. Bu nedenle yüz bölgesinde estetik müdahale talebi olan bütün hastalarda çene yapısının da değerlendirilmesi ve daha iyi bir estetik sonuç için çene ile ilgili estetik problemlerin de çözülmesi önerilmektedir.

Çene Estetiği Ameliyatı Öncesi Değerlendirmesi
Çene estetiği planlanan hastalarda çene komşuluğunda bulunan burun, dudaklar, boyun yumuşak dokuları gibi yapılarının dikkatli bir analizi yapılmalıdır. Çene kapanması problemi olan hastaların öncelikle diş hekimi tarafından değerlendirmesi yapılmalı gerekli durumlarda bu probleme yönelik düzeltmeler yapılmalıdır.

Ön-arka plandaki değerlendirme profil fotoğrafı ya da röntgen filmleri üzerinde yapılmaktadır. Burada ençok kullanılan teknikte; kulak önü kıkırdağı ile göz çukurunun alt sınırı arasındaki hattan alt dudak cilt-mukoza birleşim çizgisinden (vermilion hattı) geçecek şekilde tam düşey bir hat çizilmekte, alt çene yumuşak dokularının en ön noktasının (Pogonion) erkeklerde bu hat üzerinde kadınlarda bu hattın hemen arkasında olması normal estetik görünüm olarak kabul edilmektedir. Alt çene en ön noktasının bu hattın önünde kalması büyük çene (makrognati), gerisinde kalması küçük çene (mikrognati) olarak kabul edilmektedir.

Alt çenenin üst-alt plandaki boyutu yani yüksekliğini değerlendirmede de farklı yöntemler vardır. Bunlar içinde en pratik yaklaşım alt yüz bölgesini estetik olarak eşit olması gereken iki parçaya ayırarak alt çene yüksekliğinin değerlendirilmesidir. Bu değerlendirmede estetik olarak kabul gören bir yüzde alt dudak cilt mukoza çizgisinin (vermilion hattı) burun en alt noktası (subnasale) ve alt çene en alt noktası (Menton) arasındaki mesafenin tam ortasına gelmesi beklenir. Vermilion menton arası mesafe daha kısa ise çenenin yüksekliğinin artırılması daha uzun ise azaltılması planlanabilmektedir.

Çene Estetiği Ameliyatı Nasıl Yapılır
Hastalarda çenelerini de düzeltmeyi önerdiğim durumlarda genellikle bir çekingenlik olur. Hâlbuki çene ucunu estetiğine yönelik yapılan müdahaleler, hem sonuçlarının çok başarılı olması hem de zahmetsiz ağrısız ve izsiz olması nedeni ile çok tatminkar işlemlerdir.

Çene estetik ameliyatlarında probleme göre çözüm yolu üretilir. Alt çenesi geride olan hastalar için çene implantları ile büyütme sağlanmaktadır. Lokal anestezi ile rahatlıkla yapılabilen bu işlemde uygun ölçüdeki çene implantı ağız içinden yapılan küçük bir kesiden girilerek çene ucuna yerleştirilir. Bu işlemin avantajı, hastanın uygulamadan memnun kalmadığı durumlarda kolaylıkla lokal anestezi ile protezin tekrar çıkarılabilmesidir. Uygun durumlarda implant yerine hastanın kendisine ait kıkırdak kemik dokuları bu amaçla kullanılabilmektedir.

Çene Ucu Törpüleme ameliyatı nasıl yapılır?
Diğer bir çene estetiği işlemide çene ucu törpülemedir. Çenesi normalden daha büyük yada önde olan hastalarda, yanlardan daraltılmasını isteyen hastalarda uygulanan kolay ve sonuçları çok tatminkar olan uygulamalardır.

Genel anestezi altında ortalama 1 saat süren bir işlemdir. Ağız içinden yapılan yaklaşık 2 cm lik kesi ile çene ucuna ulaşılır. Bu sayede hiçbir iz kalmaz. Hastanın ihtiyacına göre özel cihazlar ile yeterince küçültme yapılır.

Çene Estetiği Ameliyatı Sonrası
Ameliyat sonrasında rutin olarak hastalarıma 5 günlük bir antibiyotik ve ağrı kesici tedavisi veriyorum. Çene altına 4-5 gün bandaj uygulaması yapıyorum. Kısa süreli morluk ve şişlikler olabilir.